Inleiding
In dit project hebben we gewerkt aan een AR-app voor de ruine van brederode. We hebben met Unity een app gemaakt die extra dingen kan toevoegen aan de ruine. In dit document zal ik reflecteren op het project.
Mijn mening
In eerste instantie wilden we bij dit project iets met drones gaan doen. We hebben een lange tijd zitten mailen naar bedrijven, waarvan sommigen eerst ja zijden, maar uiteindelijk toch met een nee kwamen. Dit zorgde ervoor dat we veel van onze tijd bezig waren met het zoeken van een opdrachtgever, waardoor we bij de uiteindelijke opdracht minder tijd hadden. Dit is wel wat jammer, want met meer tijd hadden we zo veel meer kunnen doen.
Mijn aandeel
In dit project heb ik me vooral bezig gehouden met het maken van de app. Ik had nog nooit een AR app gemaakt, dus ik heb gekeken naar verschillende manieren om AR-apps te maken. Uiteindelijk heb ik besloten Unity te gaan gebruiken, omdat ik daar al eerder mee had gewerkt, en ik dus niet volledig vanaf nul moest beginnen. Wel had ik nog nooit een AR app gemaakt, dus ik moest veel leren. Ik heb tutorials gekeken, om te zien wat de mogelijkheden waren en hoe ik het zo kon aanpakken, dat het voldeed aan de eisen van de opdrachtgever. Uiteindleijk ben in uitgekomen bij een systeem waar je een ‘AR marker’ kan scannen, en dan een 3D model tevoorschijn komt die je kan bekijken. Doordat de AR marker altijd op dezelfde plek blijft kun je inprogrammeren waar de vloer en andere objecten in de kamer zijn. Hierdoor kun je de 3D modellen op de juiste plek in de kamer zetten. Daarna heb ik het systeem gemaakt waarmee je makkelijk nieuwe ‘kamers’ kan maken, door alle scripts zo modulair en desinger vriendelijk mogelijk te maken. Hierbij heb ik ook gewerkt aan een ‘interaction’ script voor de NPC’s, die je kon gebuiken als je de NPC’s wil laten praten, reageren op jouw antwoorden, audio laten afspelen of laten animeren. Door de manier waarop ik het script geschreven heb, kunnen anderen makklijk nieuwe NPC’s toevoegen, zonder dat ze veel hoeven te weten van programmeren. Als laats heb ik nog gewerkt aan het bugfixen en builden van de app. Builden is wanneer je de app klaar maakt om op een telefoon te zetten. Hiermeer waren wat meer problemen dan normaal, omdat je bij AR apps allemaal rechten moet geven aan de app, en moet checken of de telefoon de AR functies ondersteund. Uiteindelijk is het gelukt om de app te builden en installeerbaar te maken op een telefoon. Naast het maken van de AR-app heb ik ook het deel over de app in de presentatie gemaakt. Helaas kon ik niet bij de presentatie zelf zijn.
Het team
De samenwerking en verdeling van taken in het team had wel een stuk beter gekunt. Dit had ook wel te maken met gebrek aan tijd, veel ziekte en het feit dat ik ook niet bij elke les kon zijn, zorgde ervoor dat we niet altijd even goed wisten wat we aan het doen waren. Dit zorgde ervoor dat ik voor mijn gevoel uiteindelijk het grootste deel zelf heb gedaan. Het team had wel de potentie iets goeds te maken, maar door de omstandigheden is dat er niet helemaal uitgekomen.
Competenties
In afgelopen project ben ik gegroeid in:
- Individueel werken:
Ik heb veel zelfstandig gewerkt aan de AR app. Ik heb zelf code geschreven, infromatie opgezocht, code verbetert en veel geleerd over hoe je een goede AR app maakt. Ik heb dit goed kunnen afronden. - Kennisgrichtheid:
Voor het maken van de AR app moest ik veel leren over hoe AR werkt, en hoe je een AR app maakt. Ik heb veel tutorials gekeken en informatie opgezocht over hoe je een AR app maakt. Ook heb ik gekeken naar hoe ander musea ervoor zorgen dat mensen terugkomen en naar hoe andere musea AR gebruiken. Dit heeft mij geholpen om een goed beeld te krijgen van wat er allemaal mogelijk is met AR. - Procesgerichtheid: Voor dit project hadden we weinig tijd, en moesten we snel schakelen. Dit zorgde ervoor dat ik al aan dingen moest beginnen, zonder dat ik volledig wist waar het heen zou gaan. En dat ik bijvoorbeeld al de logica voor animaties had gemaakt, voordat we een poppetje hadden om te animeren.